måndag, november 06, 2017

Agera egen skattmas är min rätt ...



...  tycker Leif Östling. En på min ära högst intressant åsikt som Svenskt Näringslivs ordförande klämmer ur sej i denna intervju

Om vi ska ha ett samhälle där alla ska vara lika värda så skall vi väl också bidra efter vår förmåga så att fördelning och rättigheter omfattar så många som möjligt? 

Men när Leif Östling tycker att han betalar för mycket skatt (lika mycket som 1000 normalaskattebetalare) och därför tycker det är rimligt att han med grå metoder undanhåller pengar från beskattning i det land han är medborgare i,  kommer tre tankar farande genom mitt huvud:

- Är detta elitens cyniska syn på sina medmänniskor och elitens ickeansvar för flertalet? 


- Är det troligt att Leif Östling skulle vara så förmögen om han tvingats gneta ihop varje krona med endast eget arbete - självklart inte -  det är folket på golvet genom sitt skiftarbete som  är de som indirekt berikat mannen i fråga.


- Är Leif Östlings något provocerande inställning till skatt ett tecken på en obehaglig girighet som mer liknar adelns tidigare utsugning av folket?

Jag påstår inte att Leif Östling begått något brott - men han röjer en obehaglig syn på det samhälle han behöver för sina industrier - och i samma intervju så visar han på att han ser problem i vården skolan infrastruktur mm mm.

Leif Östling - Handen på hjärtat - Hur mycket pengar behöver du? Ska jag skicka ett bidrag?

Janne

Inga kommentarer: