tisdag, april 11, 2017

En politisk karta enligt Jan Paimo


Tänkte som omväxling försöka visualisera min syn på det politiska landskapet. Vill tydligt markera att det handlar om åsikter - inte fejk news - alternativa fakta och faktiskt bara mina åsikter. Det finns ingen vetenskaplig grund för bilden - bara mitt enkla men dock försök att fördjupa debatten om det lilla men det viktiga ordet tolerans.

Låt mej börja med att förklara hur jag har tänkt:
* Tolerans - förmåga att föra debatt som handlar mer om sak än den egna ståndpunkten.
* Vänster-höger skala finns i så motto att partierna är placerade till vänster och höger - men lika viktigt är om de hamnar högt eller lågt vad avser tolerans.
* Jag har vägt in det jag har hört i debatten - kanske inte det du har hört! Jag har lyssnat till frågor som rör välfärd - försvar - skatter/finansiering - visioner - integration - EU osv osv 

V, Mp och C klarar min mätning för hög tolerans - alla tre har dock olika visioner för att nå målen men är ofta sakliga när åsikter bryts (C ledaren kan dock raljera - vilket hen gör mindre och mindre)

S har de senaste åren sjunkit i min aktning - VU vill en sak och fotfolket minns fortf folkhemmet. Visionerna lyser som gamla glödande kol i ett undanskymt hörn av kansliet med vattendropp i skallen och hotas att släckas. Det har blivit för mycket 'ordning och reda' - inordna dej i ledet lille vän. Synd. De fjuttiga skattekronor i höjning man snart tvingas dra tillbaka för att behålla makten just nu - bäddar för ett uselt valresultat 2018. Gåvoskatten borta - arvsskatten borta - fastighetsskatten borta .. men 700 miljoner till polisen - 500 miljoner till försvaret redan i vårbudgeten - vem betalar? Titta på skatterna i Finland, ni som tycker ni betalar för mycket.

Kd är ett märkligt parti - har faktiskt aktiva muslimer bland sina väljare - i min korridor klarar de sej på en tolkning av nya testamentet som kräver olja åt främlingars fötter. Samtidigt glömmer jag inte vissa uteslutningar av homofober ...

L är fortfarande  - språktester, Nato, ordningsbetyg i skolan och betyg betyg och åter betyg i 'viktiga ämnen'. Bildning och kritiskt tänkande gäller nog inte för vår sympatiske major - bara hans egna kritik. Sen saknas 'kreativt' tänkande hos Liberalerna - inga våghalsiga tankar om månggifte eller så liberala ideer som medborgarlön - den personliga friheten? Ljuset är släckt!

M har blivit totalt 'okul' - tydligen även för delar av sitt eget partifolk. Reinfeldt hann bara öppna sitt hjärta så kollapsade hela hjärtevården - nu är vi tillbaka och stövlar fram med Bomans morakniv i högsta hugg ... och AKB har dessutom helt uppenbart mer än en flyktig flirt med Jimmie - blev tydligt i senaste Agenda Special (Svt). M och S tävlar om ordning och reda - men båda påstår sej stå på olika sidor om staketet - hmmm. Lägg gärna märke till att Moderaterna har fötterna i den intoleranta leran och börjar bli bruna om fossingarna (se bilden).

Sd sist men inte minst - ett parti som inte verkar lida av sitt nazistiska arv - växer så det knakar och med nolltoleransen flyger uteslutna medlemmar ur popcorn pannan - trots lock. Väljarna verkar ha bestämt sej 'Honom ska vi haaa'! Men till skillnad från Ferdinand så har vi faktiskt en partiledare med minst lika omslutande skygglappar som hans väljare - tunnelseende? - han minns inte ens sin egen skolgång! Han framhärdar att Sverige är svenskt - vän av ordning undrar - sedan när?

Så kommer jag till den där Svansen - den vispar på så snabbt så det är svårt att identifiera enskilda eller ens grupper - men uppenbart har de hörsammat utropen 'från ovan' och bränner, spränger och angriper de som inte 'ska' anses som 'svenska' - Jag har åsikten (inte fakta) att historieskrivarna kommer att döma min generation hårt för att ha släppt fram detta trolltyg - en svans som både skakas av hunden - men samtidigt gör jycken lycklig?

Kaktus - inte en politisk rörelse - snarare socialt introverta individer med taggarna utåt och helt uppfyllda av sin egen agenda - kanske fanatiker .. men så lätt ska de inte slippa undan - många av dessa lever till synes vanliga liv och mellan varven bränner man något - spöar någon på stan - påstår sej skydda svenska värden - när man spränger så gärna i namnet av någon gud - när man skjuter så i namnet av sitt nätverk.

Gemensamt för hela denna kaktusflora är att man är intolerant mot allt annat än sej själv - man är nere på det jag kallar social botten och man förväntar sej att vi andra vill utrota dem - vi ska motverka tankarna - men vi borde göra allt för att en å annan kaktus flyter upp över medel i tolerans - taggarna kanske faller av på fler.

Bli delaktig!

Ett dualistiskt samhälle ger mindre sorg - kanske din glädje.

Janne

Inga kommentarer: