onsdag, april 09, 2014

Jag hoppas att SD klivit ur offerpuppan?



Jag väljer att citera Carina Herrstedts SD blogg rakt av och skjuter in mina kommentarer, samt citerar brandmannen 'Erik'  och 'Adam'- Erik intervjuad både i P1 och DN. Sen avslutar jag med ett citat ur en artikel skriven av Henrik Arnstad, författare till boken 'Älskade fascism' - en bok som SDs ideologer  säkert med stor iver studerar, mest för att hitta nya argument att beskriva verkligheten ur  sin egen förvridna vinkel -  allt för att slippa stämpeln fascist.

Carina H:
"Jag kan inte annat än att uppfatta senaste tiden händelser som att sjuksköterskor, studenter, brandmän, med flera, är nöjda med sin arbetssituation och sitt arbete. Länge har vårdpersonal haft synpunkter på sin stressade arbetssituation, på delade turer, och på sin lön inte minst. Länge har brandmän utsatts för fysiska påhopp, otrygghet och stenkastning – så till den milda grad att de i vissa fall tvingats ha poliseskort in och ut ur vissa områden."

Jag:
Dags att släppa in en kommentar från brandmännen Erik och Adam:
"– För mig är Malmö en otroligt fin stad, ett fantastiskt exempel på hur människor från 178 länder kan bo med varandra. Visst finns problem här – men SD har ju ingen lösning på dem. De vill bara svartmåla, säger Erik.
"– Det är klart att vi är oroliga för att Åkessons besök ska väcka vrede i sådana områden. Därför vill vi inte att våra brandbilar ska synas tillsammans med Åkesson. Vi och våra bilar har inget att göra med det som SD står för – tvärtom, säger Adam."

Jag:
Carina - du har nog missat en viktig poäng - nedskärningar i vård, skola och omsorg protesterar hela folket emot, oavsett politisk färg - men det är få som vill ha SDs lösningar för att komma tillrätta med dessa problem. De flesta vill ha ett sammanhållet samhälle där många får plats oavsett ras, härkomst, religion mm - drar man konsekvenserna av SDs järnrörspolitik så är det ett sönderslaget samhälle vi hamnar i - där det kommer att krävas ofantligt mycket 'vård' ...

Carina H:
"Trots detta verkar vissa i dessa grupper hellre finna sig i den situationen än att låta Jimmie Åkesson komma och lyssna på deras synpunkter för att kunna försöka sätta sig in i deras vardag. Jimmie åker i sin verksamhetsturné runt till verklighetens män och kvinnor och besöker dem på deras arbetsplatser för att kunna få en bild av hur vi bäst kan förändra politiken i syfte att förbättra deras situation.

Det är en väldigt sund tanke att som beslutsfattande politiker försöka skaffa sig inblick i hur verkligheten ser ut för många människor och på många arbetsplatser. Trots detta så är det på sina håll protester när Jimmie kommer. Anställda och fackförbund skickar mail om att Jimmie skall avstå sina besök. Är detta att respektera demokratin? Är detta att respektera allas lika värde? Är detta att uppskatta ett helhjärtat försök att förstå sig på och försöka åtgärda problem? Nej, detta är allt annat än värdigt för yrkeskåren, det är pinsamt att just dessa två yrkesgrupper, som är till för alla, visar sitt förakt mot personer för att de är av annan politisk åsikt."

Jag:
Då frågar jag dej Carina - vems situation ska komma i första hand - den välmenande Jimmie på röstfiske eller Malmö räddningstjänsts personal?

För mej är det uppenbart att OM personalen vid räddningstjänsten i Malmö anser att SD stör ett skört (sam)arbete, så bör väl Jimmie ta detta i beaktande? Sen glömmer du glatt bort att besöket kan genomföras - men kanske de operativa brandmännen väljer att öva istället för att frotteras med en man som man inte tror kan lösa problemen - vad säger du om den?

Kanske Jimmie dessutom efter alla milt sagt tydliga propåer, ska fråga sej varför så många av "verklighetens män och kvinnor" betackar sej SDs inlyssnande besök?  Var det inte dialog som SD eftersträvade? Tiden kanske inte är mogen för detta fantastiska SD?

Carina H:
"De väljer uppenbarligen hellre att fortsätta arbeta under mer eller mindre usla förhållanden än att vistas i samma lokal som Jimmie Åkesson. Det är inte utan att jag börjar bli orolig för vad som skulle kunna hända om Jimmie eller någon av oss andra Sverigedemokrater skulle behöva dessa människors hjälp. Hur skulle de agera då? Skulle de göra allt i sin makt för att hjälpa oss eller skulle de fortsätta att vägra vistas i samma lokal? Skall jag via min skattsedel finansiera ett skyddsnät som jag inte vågar lita på, som jag vet har anställda som inte kan acceptera oliktänkande, som jag vet inte ens vill att jag skall vistas i närheten av dem?"

Jag:
Hur du nu får det till att dessa sjuksköterskor, brandmän och alla andra grupper som inte förstår sitt eget bästa - verkligen skulle få en rimligare situation efter ett 'röstfiskebesök'  av SD är en gåta?

Självklart tror du inte på det själv - SD är inte ett statsbärande parti och det är nog även ni tacksamma för när man ser på hur SD besätter eller snarare inte besätter sina platser runt om i landet. (Jag bortser då vänligt från den söndrande effekt ni redan har).

- Sen Carina är det fortfarande så,  man behöver inte ta med sej pass eller partibok när man råkar ut för en olycka eller huset brinner - man ringer 112 och får all den hjälp som berörd myndighet kan ge vid ett givet tillfälle - men i en framtid så kan det väl bli så att vissa ska dö på akuten medan andra räddas eller vad är din slutsats efter Linus Bylunds uttalanden i Umeå?

Carina H:
Det minsta vi kan begära är väl att den typen av anställning måste kräva att alla behandlas med respekt, att alla skall ha lika värde och att den anställdes privata åsikt lämnas hemma under arbetsdagen. Anställda som inte klarar av detta väldigt enkla förhållningssätt borde helt enkelt tvingas att se sig om efter ett annat jobb så att vi alla kan känna oss trygga med den hjälp och den vård vi förväntas få om olyckan väl är framme."

Jag:
Now you are talking! Det är det vi övriga tycker - alla skall behandlas med respekt! Den behandlingen ger ingen från SD till den som säger minsta ord emot - om jag tycker du har fel så är jag helt enkelt en av de som är politiskt korrekt - vad det nu är? 

Om SD vill bli tagna på allvar så är det nog dags att ni kryper ur offerpuppan och inser att vi andra inte har missförstått någonting - vi vet att det samhälle som ni vill ha, skapar trygghet för de få utvalda nationalisterna och att tänka själv är lite på nedsidan.
Ni säger ja till religion - men när i Sveriges historia hade vi rätt tro? Hade Wasa fel med reformationen - är vi eg katoliker? Ska vi verkligen dra nytta av landvinningar gjorda här av 'främmande' arter?  Vad är Sverige? SD saknar en historiebeskrivning av en nationalstat som man hyllar - det är skumt ...

Moderaterna och SD är de mest toppstyrda partierna i det här landet och SD är det parti som mest liknar en sekt - just nu lever ni på det och jag personligen hoppas att det även ska bli er egen död.

Nu till något mycket viktigare!

Mitt citat av Henrik Arnstad - tankegods belastar ingen färd och här är det rikhaltigt av varan och många intressanta nyanser för oss PK människor ...

"Kärnan i den fascistiska ideologin är nationalismen. En folklig ultranationalism, med syfte att rädda nationen undan förfall och degenerering med en nationell återfödelse som konkret politiskt mål.
Först måste dock cancersvulsten på nationens kropp bekämpas. För Hitler handlade det om judarna och lösningen var Förintelsen. För SD handlar det om islam, som ska rensas bort – om än inte med hjälp av folkmord.
Ska vi begripa SD är det av yttersta vikt att vi förstår optimismen i detta. Fascismen är i dag Sveriges enda framtidstroende politiska rörelse. SD tecknar i vackra färgar ett etniskt rensat, mytiskt och pånyttfött nationalistiskt Sverige inför väljarna. Jämför exempelvis med social­demokratins pessimistiska nostalgi. Det är därför fascismen går framåt i opinions­mätningarna."

Tyvärr är ju detta citat en direkt känga i magen på två fd partiledare som fortfarande uppbär apanage från sitt parti - nostalgi är inget jag vill ha - jag vill ha ett vettigt jobb! Jag vill ha ett jobb som inte sorterar ut någon annan - jag vill helt enkelt ha ett drägligt liv där jag slipper bli 'nationalist'!

Janne

PS Jag har läst 'Älskade fascism' - det bör alla göra - det ger olika insikter beroende på var man själv står i sin dialektik  DS

Referenser:
Brandmän kör iväg brandbilar i protest mot SD
Carina Herrstedt/krönikör


Inga kommentarer: