fredag, februari 07, 2014

SVT borde ha godheten att befrämja debatten


Jag letade efter 'etiska rådet' som har bedömt att filmen 'Godheten' är systemkritisk och av den anledningen inte får visas före valet i september -14. Detta etiska råd hittar jag inte så jag har svårt att ställa frågor till de i rådet ingående individerna, jag hade förhoppningen att få en djupare förståelse för hur sjutton de tänker.

Obs! Om du har en länk där dessa habila etiska tyckare finns presenterade vore jag tacksam!

Nyligen såg jag två bra 'systemkritiska' program om Putins prestigeprojekt - Vinter OS. Där kom inte många röster fram som skapade 'balans' - nej det var två program som kapade Putin och hans polare vid fotknölarna ...

Så här står det bla på Sveriges Radios hemsida angående grunden för sändningstillståndet:
"Nyhetsverksamheten och samhällsbevakning ska utgå från olika perspektiv och utifrån olika geografiska, sociala och andra utgångspunkter. Bidrar till mångfald i nyhetsurval, stimulerar till debatt, granskar myndigheter, organisationer och företag."

Stefan Jarls film passar precis in på "stimulerar till debatt". Så oavsett vilket politiskt läger man tillhör, så bör frågorna kring 'ekonomismens' effekter vara intressant att debattera i perspektiv av OS, välfärd, invandring, miljö - ja det omfattar samhällets alla områden.

Den mest inbitne kapitalist, såväl som dito marknadsfiende, borde välkomna en sådan debatt och här dyker det upp en utgångspunkt för just en sådan - som dessutom skulle sätta fart på valrörelsen ...

En annan sak som public service skall leva upp till, är att inte låta sej påverkas av någon utomstående när man väljer vad som skall sändas - i fallet med Stefan Jarl och hans film 'Godheten' så får jag små attacker av konspiratoriska tankar och frågan för mej är vem som bedömer denna film som 'systemkritisk' och varför är det ett hinder att visa filmen innan valet - men inte efter?

Jag citerar Patrik Kronqvist på Expressen:
"Jag är visserligen utled på borgerlighetens eviga litania om det vänstervridna SVT, men det är faktiskt svårt att föreställa sig att en systemkritisk film från höger skulle få förhandsstöd på samma sätt. Kommer vi till exempel att få se Martin Borgs filmer om skatteslöseri i tv efter valet?"

Tvivla gärna Patrik - men båda sidors sätt att se ska fram och debatt handlar om att fördjupa - inte fastna i det du vill kalla tendentiöst - då tycker jag du underskattar vår förmåga att skilja på skit och pannkaka.

Beslutet att inte visa filmen före valet är att likna vid förmynderi.

En länk till Stefan Jarls egna inlägg.

Janne

1 kommentar:

Anonym sa...

"SVT programetik
SVT programetik arbetar inom området programpolitik och programetik, främst med anknytning till radio och tv-lagen och sändningstillståndet för SVT. SVT programetik ger råd i frågor om policy och etik som rör sändningarnas innehåll, till exempel integritet, opartiskhet och saklighet, sponsring och otillåtet gynnande. SVT programetik handlägger de yttranden som för SVT:s räkning lämnas till Granskningsnämnden vid Myndigheten för Radio och TV.

SVT programetik ansvarar också för ”Grönt kort”-utbildningar för producenter. SVT förutsätter att de som producerar för oss har dessa kunskaper.

Kontaktperson SVT programetik: Jan Axelsson"